GUNIA Project: «Наші символи треба творити зараз»
Коли кожен свічник у домі є витвором мистецтва, твій простір наповнюється більше, ніж речами — він наповнюється сенсами. Такі вази, келихи, хустки та прикраси створюють численні майстри GUNIA Project, використовуючи давні техніки ручної роботи, які знаходяться на межі зникнення. Засновниці бренду виняткових речей Наталія Каменська і Марія Гаврилюк об'єднують артизанів із різних регіонів України, щоб продовжити ремісничі традиції та продемонструвати світу справжню глибину нашої культури. І дизайнеркам це вдається. Адже сьогодні тарілка GUNIA Project є навіть у Папи Римського.
Поки дівчата готувалися презентувати свої вироби на Берлінському тижні моди, наша редакторка спитала засновниць про підтримку ремесел і сучасну українську айдентику.
Дивлячись на кампейни проєкту, легко помітити, що його авторки мають fashion-бекграунд. Наталія була співзасновницею та дизайнеркою українського лейблу Lake Studio, а Марія — арт-директоркою бренду і fashion-ілюстраторкою.

«Ми починали з хобі-проєкту. Наташа їздила у експидиції зі своїми подружками, і потім доєднала до цього мене», — розповідає Марія. Наталія почала співпрацювати як волонтер з центром народної культури «Музей Івана Гончара», а після поїздки до Карпат у 2016-му ці етнографічні дослідження та знайомство з місцевими майстрами втілилися у перших виробах — гуцульських шубах-гунях. Саме так і народилася назва майбутнього бренду. Два роки потому, вже у співпраці з Марією, були створені шовкові хустки, натхненні вишитими рушниками минулих століть.
Гончарі, склодуви, вишивальниці, різьбяри — близько 40 крафтярів співрацюють із GUNIA Project і їхня чисельність постійно зростає.
До початку повномасштабного вторгнення Росії в Україну автори творили в 10 техніках у 12 регіонах України. Але цими днями вдається співпрацювати здебільшого з артизанами із західних і центральних областей України, допоки головними задачами для східних майстрів є питання виживання та безпеки.

Різноманітність виробів GUNIA Project вражає. В асортименті бренду можна знайти керамічний посуд, плетені кошики, ювелірні прикраси і ткані ремені для телефону й окулярів.
Наталія: GUNIA Project і називається «проджектом», тому що, починаючи свою справу, ми вирішили, що в нас не буде ніяких обмежень у плані продукту. Gunia — це дослідження. По-перше, це те, чим ми захоплюємося і що хочемо робити, і по-друге, це бізнес-проєкт.

Ми прийшли з фешену і не мали ніякої гадки про крафтове виробництво. Коли в нас виникла перша ідея зайнятися склом, ми намалювали якісь шалені ескізи, приїхали знайомитися з майстром — а це все не реально. Ми почали заглиблюватися, їздили в академію мистецтв у Львові, брали собі заняття з Машою, щоб бути біля печі та знати як працює скло і які його властивості.
Так само в нас із керамікою. Через те, що ми маємо своє керамічне виробництво, ми пройшли довгий технологічний шлях. Я була впевнена, що в нас не буде ніяких проблем, тому що за радянських часів на території України існувало дуже багато парцелянових фабрик. Вони були здоровезні, забезпечували пів Союзу. Тому мені здавалося: що ж там знайти майстрів, обладнення і все решта? Виявилося, все зруйновано. Майстрів не залишилося, технологій не залишилося. Говорячи про наше виробництво кераміки — це виробництво, яке створювалося з нуля.
Не менш складна історія і з гутним склом: «Працюючих печей залишилося тільки дві або три по Україні, — говорить Наталія. — Є печі, які виготовляють масову продукцію, але саме гутних, для дизайнерських виробів, лишилось дуже мало. І співпрацюючи з майстром Тарасом Дзиндрою у Львові ми надаємо йому можливість творити і підтримувати своє ремесло».

GUNIA Project забезпечує роботою спадкоємців автентичних технік. Дізнайтеся про них у серії відео «Майстерність», презентованої до Дня незалежності України.
Ми не можемо назвати себе експертами з народної культури чи етнографами. Ні, ми кожен раз вивчаємо це самі. Помоментно намагаємося ділитися тим, що знаємо, і звичайно, завжди консультуємося з етнографами та фольклористами.
Марія: На жаль, до цього у Європи та світу було дуже мало уявлень про те, що таке Україна. І до нас, як і до багатьох країн, ставилися як до сусідів Росії, як до пострадянського минулого. Тому той болючий шлях, який ми проходимо зараз, — це, напевно, і є самоідентифікації України на мапі світу. І наша головна задача зараз розповісти про нашу унікальність. Мені здається, що ті символи, які були знайомі іноземцям, на жаль, все ж таки були якісь дуже суб'єктивні шараварні символи, які продавалися на Андріївському узвозі та часто використовували як дипломатичні подарунки.

Українська культура — набагато глибша. І зараз відбувся цей поштовх до занурення. Тому я впевнена, що ті символи з часом будуть мінятися. А щодо того, як зараз ставляться до України в світі, мені здається, що ми всьому світу показали, що українці дуже сильні та сміливі. Що ми демократична країна, яка готова боротися за свої права і свою землю. І абсолютно однозначно цей приклад надихає весь світ. Думаю, що наші символи треба творити зараз і карбувати їх в пам'яті.
Серед нещодавніх релізів бренду — колекції Pivnyk, натхненна символом стійксті українців, і серія Freedom, що розповідає про світле майбутнє сильної держави.
Всі свої креативи ми адаптуємо до сучасності. Ми не повторюємо ідентичні речі. Ми намагаємося надати цьому всьому духу часу, але завжди розповідаємо про джерело — звідки взяли ідею, чим надихнулися. Ми завжди намагаємося максимально притримуватися саме технології у виробництві одного чи іншого виробу.
Марія: Нашою першочерговою думкою було показати, скільки всього є в українській культурі, чого ми не знаємо самі. З часом ми зрозуміли, що наші вироби асоціюються з подарунком. Це якісь особливі речі, які ти хочеш збирати в себе вдома, дарувати своїм близьким. Ми хотіли створювати не швидкоплинні вироби, а ті, що хочеться колекціонувати. Тому ми вирішили, що в нас не буде, наприклад, колекцій, які ми будемо називати минулорічними. Наша ідея — продавати більш якісний продукт, а не більшу кількість і за нижчими цінами. Через це ми вирішили, що не будемо робити знижки в бренді. Тобто ми робили всі кроки, щоб підкреслити цінність.

Чесно кажучи, не можу згадати, чи ми якось планували підкреслювати гедонізм і радість життя, коли створювали проєкт. Але зараз це 100% те, що декларують наші клієнти. Це вміння насолоджуватися сьогоднішнім днем, оточувати себе гарними речами і створювати навколо себе класний вайб, затишок і простір, наповнений сенсами. З часом ідея кристалізувалася, і зараз це справді те, як ми бачимо наш всесвіт GUNIA.
Made on
Tilda